Χθες το απόγευμα, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος μάς αιφνιδίασε με την ανακοίνωση περί επαναλειτουργίας δημοτικών σχολείων, νηπιαγωγείων, παιδικών και βρεφικών σταθμών. Εμείς μιλήσαμε με την ιδιοκτήτρια του Πρότυπου Κέντρου Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης «Αερόστατο» κ. Μαίρη Μίντζα και την παιδοψυχολόγο του Κέντρου κ. Γεωργία Λιλή για την απόφαση του υπουργείου και τις δικές τους εκτιμήσεις.
«Συμφωνώ απόλυτα με την απόφαση να ανοίξουν τα σχολεία, τα νηπιαγωγεία και οι παιδικοί σταθμοί, διασφαλίζοντας όλα τα μέτρα που απαιτούνται για την αποφυγή μετάδοσης του covid- 19 εκτός φυσικά από τα μέτρα αποστασιοποίησης. Νομίζω ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο να αξιοποιήσουμε την μεγάλη εμπειρία
των Σουηδών συναδέλφων μας, οι οποίοι δεν σταμάτησαν στιγμή να
λειτουργούν τους παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία και μάλιστα χωρίς μέτρα αποστασιοποίησης και χωρίς τη χρήση μάσκας», μας λέει η κ. Μίντζα.
«Το πόσο σημαντικό είναι να επιστρέψουν τα παιδιά στα σχολεία είναι αυτονόητο, διότι το σχολείο αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής τους, το οποίο και χάθηκε αιφνίδια. Οι ειδικοί στην ψυχική υγεία των παιδιών επισημαίνουν όλο και περισσότερο τις σημαντικότατες επιπτώσεις του μακρόχρονου εγκλεισμού στην πνευματική και ψυχική υγεία των παιδιών και δίνουν έμφαση στην εμφάνιση άγχους, της απομόνωσης, αλλά και σε φαινόμενα όπως ο εθισμός στο διαδίκτυο, κυρίως λόγω της απομάκρυνσης από τα σχολεία και το φιλικό τους καθημερινό περιβάλλον. Ας μην υποτιμάμε την επιρροή του σχολείου στην κοινωνικοποίηση των παιδιών. Αυτή την στιγμή έχουμε παιδιά στα σπίτια, που εδώ και βδομάδες δεν έχουν ουσιαστική επαφή με τους συνομήλικους τους.
Πέρα από παιδαγωγικές, ψυχολογικές και κοινωνικές αναλύσεις, τα ίδια τα παιδιά εκδηλώνουν την λαχτάρα και την ανυπομονησία τους με τις ζωγραφιές που στέλνουν, με τα τηλεφωνήματα στις δασκάλες τους και τις επισκέψεις- περάσματα έξω από το σχολείο με την ελπίδα να το βρουν και πάλι ανοιχτό.», επισημαίνει η παιδοψυχολόγος κ. Λιλή.
Κατά τη γνώμη μου, οι κανόνες αποστασιοποίησης δεν είναι δυνατόν και δεν θα πρέπει να επιχειρηθεί να εφαρμοστούν σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Η απαγόρευση του αγγίγματος και της ομαδικής συνάθροισης στο ελεύθερο παιχνίδι θα σταθούν εμπόδιο στην υγιή ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μικρών μαθητών μας.
Αυτή τους την ανάγκη- παρόρμηση είναι μεγάλο λάθος να την ανακόψουμε και
να καλλιεργήσουμε στα παιδιά συμπεριφορές αποξένωσης που καλλιεργούν το φόβο για συναναστροφή.
Από τη στιγμή που οι χώροι αερίζονται διαρκώς και μεγάλο μέρος των καθημερινών δραστηριοτήτων μπορεί να γίνει στους εξωτερικούς χώρους του σχολείου, πιστεύω ότι η δυνατότητα συνύπαρξης όλων των παιδιών είναι εφικτή.
Όσον αφορά στα μέτρα προστασίας για την αποφυγή των ιώσεων, είναι τα ίδια που ίσχυαν και προ κορωνοϊού (πλην των μέτρων αποστασιοποίησης).
Πιο συγκεκριμένα:
– Συχνά σκούπισμα και σφουγγάρισμα του δαπέδου της τραπεζαρίας μετά τα γεύματα.
– Σαπούνισμα των τραπεζιών μετά από κάθε δραστηριότητα πλαστελίνης, ζωγραφικής, κατασκευών κ.λπ.
– Πλύσιμο των χεριών κάθε φορά που αλλάζουμε δραστηριότητα ή χώρο (αίθουσα, τραπεζαρία, κήπος, τουαλέτες). Το πλύσιμο των χεριών είναι η πιο αγαπημένη συνήθεια των παιδιών, τα οποία, όπως όλοι ξέρουμε, λατρεύουν το νερό και το σαπούνι.
– Συχνότατος αερισμός των χώρων διδασκαλίας, ύπνου, τραπεζαρίας, χώρων υγιεινής κλπ.
– Μπαταρία νιπτήρων με φωτοκύτταρο και χρήση ατμοκαθαριστή για τα λεκανάκια και τα παιχνίδια.
Όσον αφορά στην συχνή απολύμανση των παιχνιδιών, νομίζω πως δεν είναι απαραίτητη παρά μόνο στο τέλος της ημέρας, αφού θα έχει διασφαλισθεί το συχνό πλύσιμο των χεριών πριν και μετά από κάθε αλλαγή χώρου και δραστηριότητας.
Είναι ανοιχτό το σενάριο να λειτουργήσει ένα τμήμα για τα παιδιά των οποίων οι γονείς θα αναγκαστούν να δουλεύουν και τον Αύγουστο.
Πηγή: https://www.infokids.gr/oi-paidikoi-stathmoi-anoigoun-poso-sim/