Σχέδιο Εργασίας “ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ-ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-KNOW THYSELF”

PROJECT: «Ένα ταξίδι στη γειτονιά του Ήλιου»
7 Ιουλίου, 2017
Covid19. Η παιδοψυχολόγος Γεωργία Λιλή δίνει οδηγίες ψυχολογικής υποστήριξης.
8 Μαΐου, 2020

Σχέδιο Εργασίας “ΓΝΩΡΙΣΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ-ΓΝΩΘΙ ΣΑΥΤΟΝ-KNOW THYSELF”

 

 

 

 

 

ΜΕΡΟΣ 1ο: «ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ»

 

ΠΑΙΔΙ & ΓΛΩΣΣΑ

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΟΜΙΛΙΑ & ΑΚΡΟΑΣΗ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τα παιδιά το λεξιλόγιο που διδάχτηκαν σχετικά με το σώμα
  • Να ενθαρρύνονται να κάνουν λεκτικούς συσχετισμούς
  • Να εξασκήσουν την ικανότητα λογικής σκέψης και την ικανότητα εξαγωγής συμπερασμάτων
  • Να εκφράζονται γλωσσικά συμμετέχοντας σε συζητήσεις παίρνοντας διαδοχικά το λόγο
  • Να διηγούνται προσωπικές ιστορίες επιδιώκοντας να τηρούν τη διαδοχική σειρά των γεγονότων

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Μάθαμε εκφράσεις, αινίγματα και παροιμίες με θέμα το σώμα
  • Γνωρίσαμε τα μέρη του σώματος με τη βοήθεια του τραγουδιού «ΧΟΚΙ ΠΟΚΙ» και «HEAD AND SHOULDERS, KNEES AND TOES»
  • Παρατηρήσαμε ότι δεν είμαστε όλοι ίδιοι αν και μοιάζουμε μεταξύ μας και συζητήσαμε τις διαφορές
  • Διαβάσαμε παραμύθια και ιστορίες σχετικά με το θέμα
  • Συζητήσαμε για τις τροφές που επιβαρύνουν τον οργανισμό και την υγιεινή διατροφή
  • Μιλήσαμε για τον εγκέφαλο και τις πέντε αισθήσεις

 

ΠΑΙΔΙ & ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να προσεγγίσουν τον κόσμο των αριθμών και τις μαθηματικής γλώσσας
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία των μετρήσεων στην καθημερινή ζωή
  • Να μάθουν να κάνουν εκτιμήσεις και να διατυπώνουν υποθέσεις
  • Να συγκρίνουν διαφορετικά μεγέθη
  • Να ομαδοποιούν, να διατάσσουν, να σειροθετούν και να ταξινομούν
  • Να κάνουν αντιστοιχήσεις
  • Να συγκεντρώνουν, να οργανώνουν και να επεξεργάζονται τα στοιχεία που τους δίνονται

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Μετρήσαμε το ύψος μας με διάφορα μέσα(τουβλάκια, μέτρο, κορδέλες κ.α.)
  • Ταξινομήσαμε υλικά ανάλογα με την αίσθηση που χρησιμοποιούμε
  • Ταξινομήσαμε και σειροθετήσαμε φρούτα και λαχανικά
  • Παίξαμε παιχνίδια μνήμης με απλά αντικείμενα

ΠΑΙΔΙ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να αντιληφθούν τις αισθήσεις και να τις εξασκήσουν
  • Να κατανοήσουν τη διαφορετική υφή των αντικειμένων
  • Να κάνουν πειράματα εκτελώντας οδηγίες
  • Να συνειδητοποιήσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους
  • Να μιλήσουν για την εικόνα τους
  • Να κατανοήσουν τη σημασία της υγιεινής διατροφής και καθαριότητας
  • Να γνωρίσουν τη σπουδαιότητα των επαγγελμάτων υγείας

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Παρατηρήσαμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και εντοπίσαμε κοινά χαρακτηριστικά (ίδιο χρώμα μαλλιών, ματιών κ. ο. κ.)
  • Κλείσαμε τα μάτια με ένα μαντήλι και προσπαθήσαμε να αναγνωρίσουμε αντικείμενα με την αίσθηση της αφής(λείο, τραχύ, κρύο, ζεστό, αιχμηρό κ.α.)
  • Μάθαμε τι περιέχει το αίμα μας με τη βοήθεια εποπτικού υλικού
  • Είδαμε τη διαδικασία της πέψης και γνωρίσαμε τα όργανα που συμμετέχουν σε αυτή
  • Δημιουργήσαμε την προσομοίωση ενός πνεύμονα με τη βοήθεια μπαλονιών

 

ΠΑΙΔΙ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ & ΕΚΦΡΑΣΗ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να εξοικειωθούν με τις δυνατότητες και τους τρόπους χρήσης διαφόρων υλικών
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες συντονισμού κινήσεων
  • Να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους
  • Να αναπτύξουν το αίσθημα συνεργασίας και ομαδικότητας
  • Να ερευνήσουν και να πειραματιστούν

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Φτιάξαμε βαλιτσάκι και ακουστικά και μεταμφιεστήκαμε σε γιατρούς
  • Φτιάξαμε έναν μεγεθυντικό φακό που «δείχνει» τι περιέχει το αίμα μας
  • Διαβάσαμε και δραματοποιήσαμε την ιστορία του κύριου Νευρώνα
  • Μάθαμε το τραγούδι του κυρίου Λαίμαργου και φτιάξαμε το δικό μας παιχνίδι για να τον ταΐσουμε
  • Κατασκευάσαμε καπέλα με τις βλαβερές και υγιεινές τροφές και συνήθειες

 

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ

ΣΤΟΧΟΣ:

  • Να ακούν και να ανταποκρίνονται με διάφορους τρόπους στους ήχους καθώς και σε ρυθμικά πρότυπα
  • Να αναπαράγουν μουσικά ακούσματα
  • Να ανταποκρίνονται σε σωστά σήματα, σύμβολα, συνθήματα και οδηγίες
  • Να εκφράζουν τη γνώμη τους και τα συναισθήματά τους για διαφορετικά ακούσματα

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Μάθαμε τα τραγούδια  «Φρούτα φρουτ», «Ο λαίμαργος», «Ο πρίγκηπας Λεμόνης», «Ο χορός των μπιζελιών»

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΑΓΓΛΙΚΑ

ΣΤΟΧΟΣ:

  • Να έρθουν σε επαφή με την ύπαρξη μιας ξένης γλώσσας
  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Γνωρίσαμε τις λέξεις που αντιστοιχούν στα παρακάτω φρούτα και  λαχανικά

apple, banana, carrot, broccoli, orange, pear, cherry

  • Μάθαμε τα αγγλικό τραγουδάκι

«Apples are good for you» (https://www.youtube.com/watch?v=9nyW8ZIACKs)

 

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ

ΣΤΟΧΟΣ:

  • Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και τη μίμηση
  • Να αναπτύξουν την κινητικότητά τους
  • Να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες
  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις
  • Να καλλιεργήσουν την ικανότητα συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων
  • Να παίξουν!

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Δραματοποιήσαμε το παραμύθι «Οι Καλοσυνόγατες και ο Κακοπόντικας», της Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, από τη σειρά : Βιβλία που προάγουν τη συναισθηματική νοημοσύνη
  • Σχεδιάσαμε και παρουσιάσαμε το έργο μας στους γονείς

 

 

 

 

 

ΜΕΡΟΣ 2ο: «Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ»

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Το συναίσθημα αποτελεί μεγάλο και ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι στη ζωή μας και πολλές φορές επηρεάζει τις αποφάσεις που παίρνουμε καθημερινά, τη στάση ζωής μας, τις διαπροσωπικές μας σχέσεις.

Ως συναίσθημα ορίζεται η οργανωμένη αντίδραση σε ένα γεγονός σχετικό με τις ανάγκες, τους στόχους και τα ενδιαφέροντα του ατόμου και συνδέεται άμεσα με τη συμπεριφορά  (Robinson et al., 1997; Sroufe, 1997). Άρα λοιπόν η συμπεριφορά που ένα άτομο εκδηλώνει συνδέεται άμεσα με το συναίσθημα που τη δεδομένη στιγμή βιώνει.

Η προσχολική ηλικία είναι πολύ σημαντική για την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Με την είσοδό τους στο νηπιαγωγείο τα παιδιά βιώνουν καθημερινά ένα σωρό συναισθήματα τα οποία δεν έχουν μάθει ακόμα να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται.Ένα παιδί που βρίζει όταν είναι θυμωμένο, είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσει το συναίσθημα που του προκαλεί τη συγκεκριμένη συμπεριφορά ώστε σταδιακά να μάθει να το ελέγχει και άρα να τροποποιήσει τη συμπεριφορά του. Να αναπτύξει,δηλαδή, συναισθηματική νοημοσύνη.

Ο όρος συναισθηματική νοημοσύνη  χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά  από τους Mayer  και Salovey ως η «ικανότητα να αντιλαμβάνεται κανείς τόσο τα προσωπικά του συναισθήματα όσο και των άλλων, να κατανοεί τις διακρίσεις των συναισθημάτων, και να χρησιμοποιεί αυτές τις πληροφορίες στον τρόπο που σκέφτεται και ενεργεί.» (Mayer & Salovey,1993, σελ. 433).

Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί πως η ανάπτυξη των κοινωνικών και των συναισθηματικών δεξιότητων δεν έρχεται στα παιδιά φυσικά ως αποτέλεσμα της βιολογικής τους ανάπτυξης και ωρίμανσης αλλά επηρεάζεται άμεσα από το μαθησιακό τους περιβάλλον. (Joseph and Strain 2003).

Αυτό που προσπαθήσαμε να καταφέρουμε μέσα από αυτό το σχέδιο εργασίας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τα βασικά συναισθήματα,να μάθουν να τα αναγνωρίζουν και να τα διαχειρίζονται,μα πάνω από όλα να μάθουν πώς να τα εκφράζουν και όχι να τα καταπνίγουν. Η συναισθηματική αγωγή σε αυτή την ηλικία είναι αυτή που θα καθορίσει τον ενήλικα του αύριο. Αν και…το συναίσθημα δεν είναι κάτι που διδάσκεται.

Έτσι, με οδηγό την ψυχολόγο του σχολείου μας, κ. Τζίνα Λιλή, διαμορφώσαμε το σχέδιο εργασίας που ακολουθεί έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και ικανότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας.

ΠΑΙΔΙ & ΓΛΩΣΣΑ

ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΟΜΙΛΙΑ & ΑΚΡΟΑΣΗ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Η διαμόρφωση ποικίλων επικοινωνιακών καταστάσεων ώστε τα παιδιά να παίρνουν το λόγο για να διηγούνται,να περιγράφουν,να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν και να επεξηγούν.
  • Η επαφή με τις διάφορες εκδοχές του γραπτού λόγου και η αναγνώρισή τους βάσει εξωτερικών χαρακτηριστικών και περιεχομένου.
  • Η ανάπτυξη του λεξιλογίου τους, η εκμάθηση νέων λέξεων και η σωστή χρήση της γλώσσας

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Συζητήσαμε για τα συναισθήματα, απαντώντας στις απορίες των παιδιών(Τι είναι τα συναισθήματα; Ποια είναι; Τα διαχειρίζονται όλοι με τον ίδιο τρόπο;).
  • Γνωρίσαμε εκφράσεις και παροιμίες για την υπομονή, τη φιλία, την αισιοδοξία/ θετικότητα, τη δύναμη του λόγου, τη συγχώρεση/αποδοχή:
  • «Κοκκίνισε σαν ντομάτα απ’ τη ντροπή του»
  • «Πρασίνισε απ’ τη ζήλια του»
  • «Βγάζει καπνούς απ’ τα αυτιά απ’ τον θυμό του»
  • «Μαύρισε από το κακό του»
  • «Το φυσάει και δεν κρυώνει»
  • «Κιτρίνισε σαν το λεμόνι από αηδία»
  • «Φοβάται ο Γιάννης το θεριό και το θεριό το Γιάννη»
  • «Η γλώσσα κόκκαλα δεν έχει και κόκκαλα τσακίζει»
  • «Όποιος χάνει στα χαρτιά, κερδίζει στην αγάπη»
  • «Μια στενοχώρια που μοιράζεται είναι μισή στενοχώρια»
  • «Η δουλειά δεν είν’ ντροπή. Ντροπή ‘ναι η τεμπελιά.»
  • «Του ’ρθε κεραμίδα!» κ.α.

  • Δώσαμε παραδείγματα(Φοβόμαστε όταν βλέπουμε εφιάλτες,θυμώνουμε όταν μας πειράζουν τα παιχνίδια,χαιρόμαστε όταν κάνουμε βόλτες,λυπόμαστε όταν δεν μας παίζουν οι φίλοι μας και νιώθουμε έκπληξη όταν μας κάνουν δώρα.).
  • Περιγράψαμε καταστάσεις που μας έχουν δημιουργήσει αρνητικά συναισθήματα και θυμηθήκαμε πως τα αντιμετωπίσαμε.
  • Γνωρίσαμε τεχνικές διαχείρισης των αρνητικών συναισθημάτων και υποσχεθήκαμε να προσπαθούμε να τις χρησιμοποιούμε(Φανάρι συναισθημάτων, Φράουλα-κερί, αναπνοές, το μήνυμα του «Εγώ»)
  • Επεξηγήσαμε εικόνες σωστής και λανθασμένης συμπεριφοράς σε διαφορετικές καταστάσεις
  • Περιγράψαμε τι βλέπουμε στον καθρέφτη όταν θυμώνουμε, γελάμε, λυπόμαστε κ. ο. κ. (Π.χ. όταν θυμώνω κοκκινίζω ή σφίγγω τα χέρια μου ή συνοφρυώνομαι, όταν φοβάμαι τρέμω, όταν χαίρομαι γελάω, όταν λυπάμαι κλαίω ή κλείνω τα μάτια μου, όταν εκπλήσσομαι φωνάζω δυνατά «Ααα!», όταν ευχαριστιέμαι αναφωνώ «Μμμ!».)
  • Διαβάσαμε ιστορίες και παραμύθια και συζητήσαμε για τα συναισθήματα των ηρώων.(Τι θα κάναμε στη θέση τους; Ήταν σωστή ή λανθασμένη η συμπεριφορά τους; Τι έμαθαν στο τέλος;)

ΠΑΙΔΙ & ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να μάθουν τα παιδιά μέσα από δραστηριότητες που ενέχουν το στοιχείο του παιχνιδιού να εφαρμόζουν τα μαθηματικά στην καθημερινή πρακτική.
  • Να μάθουν να ταξινομούν, να συγκρίνουν, να διατάσσουν υλικά.
  • Να μάθουν να ομαδοποιούν αντικείμενα με βάση κάποιο χαρακτηριστικό τους.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Αντιστοιχίσαμε εικόνες με συναισθήματα
  • Ταξινομήσαμε εικόνες με συναισθήματα και μετρήσαμε μέχρι το δέκα
  • Συναρμολογήσαμε ένα πρόσωπο και του δημιουργήσαμε διαφορετικά συναισθήματα αλλάζοντας τη θέση των φρυδιών, τα χείλη ή τα μάτια
  • Ταξινομήσαμε τα συναισθήματα σε αρνητικά και θετικά, σε αυτά που κρατούν λίγο ή πολύ και τα αντιστοιχήσαμε σε χρώματα(ροζ για τη χαρά, κόκκινο για τον θυμό, μπλε για τη λύπη, πράσινο για τον φόβο, κίτρινο για την έκπληξη)
  • Παίξαμε παιχνίδια μνήμης με κάρτες συναισθημάτων
  • Παίξαμε επιτραπέζια παιχνίδια όπως «Η παντομίμα των συναισθημάτων»

ΠΑΙΔΙ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να γνωρίσουν τα πέντε βασικά συναισθήματα και να μάθουν να τα εκφράζουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
  • Να αναγνωρίσουν καταστάσεις κατά τις οποίες έχουν βιώσει αρνητικά ή θετικά συναισθήματα
  • Να γνωρίσουν τρόπους σωστής διαχείρισης των αρνητικών τους συναισθημάτων
  • Να προσπαθήσουν να κατανοούν τα συναισθήματα και τις έγνοιες των άλλων και να μπορούν να μπαίνουν στη θέση τους(ενσυναίσθηση), με τη βοήθεια του θεατρικού παιχνιδιού και της δραματοποίησης
  • Να μάθουν να σέβονται το γεγονός ότι οι άνθρωποι νιώθουν διαφορετικά για κάποια πράγματα ή καταστάσεις. 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Πραγματοποιήσαμε πολλές συναντήσεις με την ψυχολόγο μας, κατά τις οποίες κάθε φορά πραγματοποιούταν κάποια δραστηριότητα-παιχνίδι πάνω στο θέμα, ακολουθούσε συζήτηση και σχετική ζωγραφιά.
  • Δραματοποιήσαμε διάφορες καταστάσεις της καθημερινής μας ζωής (πρωινό ξύπνημα, βόλτα με τους γονείς, διαφωνίες με τους συμμαθητές και άλλα)
  • Γνωρίσαμε τον σωστό τρόπο διαχείρισης του θυμού μας με τη φράουλα και το κερί.
  • Εκφραστήκαμε μέσα από μουσικοκινητικά παιχνίδια(Λύκε-λύκε, Αγαλματάκια Ακούνητα, Μουσικά Στεφάνια)
  • Εξοικειωθήκαμε με τη χρήση του μηνύματος του «Εγώ»

ΠΑΙΔΙ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ & ΕΚΦΡΑΣΗ

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να εξοικειωθούν με τις δυνατότητες και τους τρόπους χρήσης διαφόρων υλικών
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες συντονισμού κινήσεων
  • Να καλλιεργήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους
  • Να αναπτύξουν το αίσθημα συνεργασίας και ομαδικότητας
  • Να ερευνήσουν και να πειραματιστούν

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Ζωγραφίσαμε στον πίνακα τα συναισθήματα και παρατηρήσαμε τις εκφράσεις μας
  • Φτιάξαμε τα δικό μας «Δέντρο των συναισθημάτων»
  • Κατασκευάσαμε φατσούλες με τα συναισθήματα
  • Ζωγραφίσαμε τους φόβους μας και τους «κλειδώσαμε» στο κουτί των φόβων
  • Καταγράψαμε τους φόβους μας πάνω στο «φαντασματάκι των φόβων»
  • Γνωρίσαμε έργα μεγάλων ζωγράφων και παρατηρήσαμε τα συναισθήματα που απεικονίζουν:
  • Munch, «Η κραυγή»
  • Caravaggio, «Μέδουσα»
  • Renoir, «Το γεύμα»
  • Van Gogh, «Αυτοπροσωπογραφία»
  • Picasso, «Μελαγχολική γυναίκα»
  • Zolan, «Αδέρφια που διαβάζουν»
  • Da Vinci, «Μόνα Λίζα»

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΑΓΓΛΙΚΑ

ΣΤΟΧΟΣ:

  • Να έρθουν σε επαφή με την ύπαρξη μιας ξένης γλώσσας
  • Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με καινούργιες λέξεις

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Γνωρίσαμε τις λέξεις που αντιστοιχούν στα συναισθήματα:

Joy, sadness, fear, disgust, anger, jealousy, surprise

  • Μάθαμε τα αγγλικό τραγουδάκι

«If you’re happy and you know it»

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ

ΣΤΟΧΟΣ:

  • Να ακούν και να ανταποκρίνονται με διάφορους τρόπους στους ήχους καθώς και σε ρυθμικά πρότυπα
  • Να αναπαράγουν μουσικά ακούσματα
  • Να ανταποκρίνονται σε σωστά σήματα, σύμβολα,συνθήματα και οδηγίες
  • Να εκφράζουν τη γνώμη τους και τα συναισθήματά τους για διαφορετικά ακούσματα

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Μάθαμε τα τραγούδια(βλ. παράρτημα):

  • «Δέντρο των συναισθημάτων», από το βιβλίο «Παιδικό τραγούδι & συναισθηματική αγωγή- για μικρά και μεγάλα παιδιά», Εκδ. Πεδίο
  • «Αυτό θα πει αυτοεκτίμηση» , από το βιβλίο «Παιδικό τραγούδι & συναισθηματική αγωγή- για μικρά και μεγάλα παιδιά», Εκδ. Πεδίο
  • «Η πάπια και ο ποντικός» , από το βιβλίο «Παιδικό τραγούδι & συναισθηματική αγωγή- για μικρά και μεγάλα παιδιά», Εκδ. Πεδίο

 

  • «Η ενσυναίσθηση» , από το βιβλίο «Παιδικό τραγούδι & συναισθηματική αγωγή- για μικρά και μεγάλα παιδιά», Εκδ. Πεδίο

 

  • «Το λουλούδι που φοβόταν τα λάθη του» , από το βιβλίο «Παιδικό τραγούδι & συναισθηματική αγωγή- για μικρά και μεγάλα παιδιά», Εκδ. Πεδίο

 

  • «Μελισσούλα σκεπτική» , από το βιβλίο «Παιδικό τραγούδι & συναισθηματική αγωγή- για μικρά και μεγάλα παιδιά», Εκδ. Πεδίο

 

  • «Το χρυσαλιφούρφουρο», Γιαννάτου Σαβίνα, «Εδώ Λιλιπούπολη»

 

  • «Ο μικρός πρίγκηπας», Μάριος Φραγκούλης

 

  • «Χαρά-χαρά», Διασκευή στίχων του τραγουδιού «Manah manah» των The Muppets Show – Αυγή Τσαγκαλίδου

 

  • «Συνεργασία», Ιορδανίδου Μαρία- Ρόζα

 

Γνωρίσαμε τις μελωδίες που αντιστοιχούν στα συναισθήματα:

ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ Η/Υ

ΣΤΟΧΟΣ:

  • Να αναγνωρίσουν τον Η/Υ ως μέσο πληροφόρησης αλλά και ψυχαγωγίας

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  • Παρακολουθήσαμε ιστορίες και παραμύθια σχετικά με τα συναισθήματα
  • Ακούσαμε και παρακολουθήσαμε τα τραγούδια που μάθαμε
  • Γνωρίσαμε έργα μεγάλων ζωγράφων και παρατηρήσαμε τα συναισθήματα που απεικονίζουν:
  • Munch, «Η κραυγή»
  • Caravaggio, «Μέδουσα»
  • Renoir, «Το γεύμα»
  • Van Gogh, «Αυτοπροσωπογραφία»
  • Picasso, «Μελαγχολική γυναίκα»
  • Zolan, «Αδέρφια που διαβάζουν»
  • Da Vinci, «Μόνα Λίζα»

 

Στο τέλος του Σχεδίου εργασίας, τα παιδιά μας  άφησαν άφωνους με την παρουσίαση τους!

Στο πρώτο μέρος της παρουσίασης γνωρίσαμε τον κύριο Νευρώνα και τις τροφές που τον βοηθούν να λειτουργεί σωστά, καθώς επίσης και εκείνες που τον καταστρέφουν, παρακολουθώντας τη «μάχη» ανάμεσά τους. Τα παιδιά τραγούδησαν, έπαιξαν και απάντησαν σε ερωτήσεις για τη λειτουργία τού οργανισμού μας.

Στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης τα παιδιά έπαιξαν παιχνίδια εμπιστοσύνης και αναγνώρισης συναισθημάτων με την ψυχολόγο του σχολείου μας, κ. Τζίνα Λιλή και έμαθαν το μυστικό τρόπο διαχείρισης θυμού με το «Το Μήνυμα του Εγώ»!

Στο τέλος, οι γονείς παρέλαβαν Βραβεία του Πιο Σημαντικού Ανθρώπου στη ζωή μας!

 

 

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
 
Μια φορά κι έναν καιρό ήταν…ο άνθρωπος, Εκδ. HARMI PRESS
Για να γνωρίσεις το σώμα σου Dranne Townsend, εκδ. Μίνωας
Σειρά: Γνωρίστε και φροντίστε το σώμα σας, εκδ. Δομική
Σειρά: Κοίτα πως είναι το σώμα μας, Διεθνές Κέντρο Βιβλίου
Πως είμαστε φτιαγμένοι, εκδ Μαργαρίτα
Πως λειτουργεί ο εγκέφαλος μας, εκδ Μαργαρίτα
Τα κατσαρολικά μαλώνουν, εκδ Δωρικός
Σειρά: Εικόνες από το ανθρώπινο σώμα, εκδ Modern Times
Σειρά: Εικόνες, Η πρώτη μου εγκυκλοπαίδεια, εκδ Modern Times
Σειρά: ΠΕΣ ΜΟΥ ΠΩΣ-ΠΟΤΕ-ΓΙΑΤΙ, Το ανθρώπινο σώμα και οι          
λειτουργείες του
Σειρά: Ερευνώ και μαθαίνω, η διατροφή, εκδ Μαλλιάρης Παιδεία             
Μαθαίνω το σώμα μου, εκδ Σαββάλας
Το ανθρώπινο σώμα, εκδ Σαββάλας
Ο Μάκης ο ενζυμάκης και η μάχη στο στομάχι, εκδ Άμμος
Σοκολάκης και Ζαχαρούλα Τριποδόντη, εκδ Άμμος
Ο Λουκάς, η Ελενίτσα και τα τερατάκια, εκδ Aim Kinds
Ο Λαχανούλης και η σωστή διατροφή, εκδ Modern Times
Ο Γιαννάκης και το στόμα του, εκδ ΚΥΡ. Ι. Παπαδόπουλος
Ο Γιαννάκης και το αυτί του, εκδ ΚΥΡ. Ι. Παπαδόπουλος
Ο Γιαννάκης και τα μάτια του, εκδ ΚΥΡ. Ι. Παπαδόπουλος
Ο Γιαννάκης και η μύτη του, εκδ ΚΥΡ. Ι. Παπαδόπουλος
Οι πρώτες ανακαλύψεις μου, Η όραση, εκδ Δεληθανάσης
Οι πρώτες ανακαλύψεις μου, Η ακοή, εκδ Δεληθανάσης
Η Δόνα Τερηδόνα και το μυστικό της γαμήλια τούρτας, Ευγένιος Τριβιζάς
«Είναι καλό να είμαι ο εαυτός μου», ΖΩΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ
«Ο Γλεντζοφλέβαρος», Για τη διαφορετικότητα, Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
«Παραμύθι χωρίς όνομα», Πηνελόπη Δέλτα
«Μια καρδιά», Μαρίνα Γιώτη
«Το κόκκινο της ντροπής»
«Το κίτρινο της ζήλιας»
«Το μπλε του φόβου»
«Το πράσινο του φθόνου»
«Το μουσικό κουτί με τις μπαλαρίνες»,MONIQUE DE VARENNES & ANA JUAN, Εκδ. MODERN TIMES
«Το δέντρο που έδινε»,ΣΕΛ ΣΙΛΒΕΡΣΤΑΙΝ,Εκδ. ΔΩΡΙΚΟΣ
«Το κομμάτι που λείπει συναντά το μεγάλο Ο»,ΣΕΛ ΣΙΛΒΕΡΣΤΑΙΝ,Εκδ.ΔΩΡΙΚΟΣ
«Ο πράσινος λύκος»,ΡΕΝΕ ΓΚΟΥΙΣΟΥ,Εκδ. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
«Η οικογένεια Πρασίνου πάει διακοπές»,ΣΜΑΡΟΥΛΑ ΠΑΝΤΕΛΗ,Εκδ.ΜΙΚΡΗ ΜΙΛΗΤΟΣ
«Ο Φωκίων είναι παλικάρι»,ΕΛΕΝΑ ΑΡΤΖΑΝΙΔΟΥ,Εκδ. ΜΙΚΡΗ ΜΙΛΗΤΟΣ
«Ιστορίες για πρίγκιπες και πριγκίπισσες»,MARIO SALA GALLINI,Εκδ. MODERN TIMES
«Τι νιώθεις;ΧΑΡΑ/ΛΥΠΗ/ΘΥΜΟΣ/ΦΙΛΙΑ/ΦΟΒΟΣ»,ΣΕΙΡΑ ΒΙΒΛΙΩΝ,Εκδ. ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
«Οι καλοσυνόγατες και ο κακοπόντικας», Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
«Ψέμα με ουρά», Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
 «Εγώ κι εσύ μαζί», Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
«Φόρα το  χαμόγελό σου, Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
«Ο Μέγας ΜελοΜακάρων που ΜελοΜακάρωνε», Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
«Ο πιο χαρούμενος, Γιολάντα Τσορώνη-Γεωργιάδη, Εκδ. Σαββάλας
«Το καρύδι και το Χριστουγεννιάτικο κέικ», Τάσος Ιωαννίδης, Ελληνοεκδοτική
«Πώς μεγαλώνει ένα φυτό», ΣΕΙΡΑ: Οι πρώτες μου γνώσεις
«Ο φυσικός μας κόσμος», ΣΕΙΡΑ: Οι πρώτες μου γνώσεις
«Το θαυμαστό ανθρώπινο σώμα», ΣΕΙΡΑ: Οι πρώτες μου γνώσεις
«Φροντίζω το σώα μου», ΣΕΙΡΑ: Οι πρώτες μου γνώσεις
«Πετάει ο γάιδαρος;», Κατερίνα Τζαβάρα
«Με μόνο φίλο τον υπολογιστή, « Τζένιφερ Μουρ
«Ο Θησέας», ΣΕΙΡΑ: Η πρώτη μου μυθολογία
«Οι 12 Θεοί του Ολύμπου», ΣΕΙΡΑ: Η πρώτη μου μυθολογία
«Δαίδαλος και Ίκαρος», ΣΕΙΡΑ: Η πρώτη μου μυθολογία
«Ο Πάρης και η ωραία Ελένη», ΣΕΙΡΑ: Η πρώτη μου μυθολογία
«Ο μικρός πρίγκηπας», Αντουάν Σαιντ Εξυπερύ

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

 

ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΠΟΥ ΦΟΒΟΤΑΝ

ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ

Δέντρο των συναισθημάτων
Δέντρο με πολλούς καρπούς.

Ίδιοι δυο καρποί δεν είναι
Κοίτα τους και συ και κρίνε!

Η χαρά εκεί «καρπίζει»
Κι η αγάπη κι ο θυμός

Και ο φόβος και η λύπη
Τίποτα απ’ αυτό δε λείπει.

Δέντρο των συναισθημάτων
Με καρπούς χωρίς χυμό,

Έχει ρίζες στη ψυχή μας
«Χρωματίζει» τη ζωή μας.

ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ

Αν χωρούσα κι εγώ

στο μικρό σου πλανήτη

αν ζητούσες να `ρθω

να μη σ’ έχει η λύπη

Τον παλιό μου εαυτό

θα τον άφηνα πίσω

τον κρυμμένο ουρανό

της καρδιάς σου να ζήσω

Στο μακρινό σου το αστέρι

να μου κρατάς σφιχτά το χέρι

μικρέ μου πρίγκηπα κοιμήσου

κι εγώ θα μείνω εδώ μαζί σου

Αν ζητούσες να `ρθω

στο μικρό σου τ’ αστέρι

αν μπορούσα να δω

της ψυχής σου τα μέρη

Θα νικούσα το εγώ

που εδώ με κρατάει

έναν κόσμο να βρω

και τους δυο να χωράει

Στο μακρινό σου το αστέρι

να μου κρατάς σφιχτά το χέρι

μικρέ μου πρίγκηπα κοιμήσου

κι εγώ θα μείνω εδώ μαζί σου

ΧΑΡΑ- ΧΑΡΑ

(Στο ρυθμό του «Manah manah» του Muppets Show)

Χαρά- χαρά του του ρου του ρου

Θυμός- Θυμός του ρου του του

Ντροπή και ζήλια και αγάπη και λύπη

Και άγχος, συγκίνηση και φόβος τρομερός!

Τώρα κι εσύ θα τα γνωρίσεις και θα μαθαίνεις απ’  αυτά.

Τη ζωή σου θα γεμίζεις, μ’ αγάπη, με χρώμα, συναισθήματα πολλά!

 

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ

(Στίχοι/Μουσική: Ιορδανίδου Μαρία- Ρόζα)

Συνεργασία μια λέξη είναι χρυσή,

Που τη φιλία την κάνει σημαντική.

Συνεργασία, το μαγικό ραβδί,

Που τη φιλία την κάνει πιο δυνατή.

Κλειδί του σολ είμαι εγώ,

κλειδί του φα είσαι εσύ,

μαζί θα γράψουμε την πιο ωραία μουσική.

Το ένα σκαλί είσαι εσύ,

το άλλο σκαλί είμαι εγώ,

μαζί θα φτάσουμε τ’ άστρα στον ουρανό.

Πινέλο είμαι εγώ, πινέλο είσαι εσύ

Μαζί θα βάψουμε τη γη μας χρωματιστή.

Συνεργασία μια λέξη είναι χρυσή,

Που τη φιλία την κάνει σημαντική.

Συνεργασία, το μαγικό ραβδί,

Που τη φιλία την κάνει πιο δυνατή.

Σταγόνα είσαι εσύ, σταγόνα είμαι και εγώ,

Μα η αγάπη μας γεμίζει ωκεανό.

Το ένα είμαι εγώ, το άπειρο είσαι εσύ,

Μια παρεούλα καλή, που θα ‘ναι παντοτινή

Το άλφα είσαι εσύ, το ωμέγα είμαι εγώ

Μαζί χορεύουμε στις λέξεις «σ’ άγαπώ»!

Συνεργασία μια λέξη είναι χρυσή,

Που τη φιλία την κάνει σημαντική.

Συνεργασία, το μαγικό ραβδί,

Που τη φιλία την κάνει πιο δυνατή.

Η ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ

Όπως κάνεις τζόκιν

Και γυμνάζεσαι

Να «γυμναστείς»

Για να καταλαβαίνεις

και τους άλλους

Όπως κάνεις τζόκιν

Και γυμνάζεσαι

Να «γυμναστείς»

Και στη θέση τους

να μπεις

Για ενσυναίσθηση μιλούμε παιδιά

Για μια λέξη μαγική!

Για κάτι όμορφο σπουδαίο

Όπως η ωραία μουσική!

Η ενσυναίσθηση που λέτε

Γεννιέται μέσα στην καρδιά

Κι όταν τη δίνεις πίσω εκείνη

Γυρνά σαν μπούμερανγκ παιδιά!

 

ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ

Όταν καλά τα καταφέρνεις

Κι όταν αισθάνεσαι καλά

Στο αερόστατο ανεβαίνεις

Κι όλο πηγαίνεις πιο ψηλά (x2)

 

Πετάς πιο πάνω απ’ τη χαρά σου

Γιατί έχεις φίλους κι απορείς

Πως με των φίλων τις ανάσες

 να ‘νέβεις πιο ψηλά μπορείς(x2)

 

Μα ΄κείνο που σε πάει πιο πάνω

και να σε φτάσω δεν μπορώ

είναι που έχεις κάνει φίλο

τον εαυτό σου από καιρό(x2)

 

Η ΠΑΠΙΑ & Ο ΠΟΝΤΙΚΟΣ

 

Τον είπαν βρωμοποντικό

Γιατί ‘ρθε από κάπου αλλού

Κι όλοι τον απορρίψανε

και τα φαγιά του κρύψανε

Μόνο η πάπια τόλμησε

τον ποντικό να πάει να βρει

να τον γνωρίσει πιο καλά

αντί με φήμες να μιλά

Δεν ήταν βρωμοποντικός

Ήτανε ένας ποντικός

Κι η πάπια που τον ένιωσε

Ευθύς δυο κόσμους ένωσε.

ΤΟ ΧΡΥΣΑΛΙΦΟΥΡΦΟΥΡΟ
Στα λαγκάδια της Λιλιπούπολης
βγαίνει ένα λουλουδάκι
που το λεν Χρυσαλιφούρφουρο
και μοιάζει με χρυσό τριανταφυλλάκι.

Φύσα, φύσα το Χρυσαλιφούρφουρο,
φύσα το την Άνοιξη να φέρεις.
Κι αν πετάξει σαν φτερό και πούπουλο,
κάποιος σ’ αγαπάει και δεν το ξέρεις.

Χρυσαφένια φλουράκια κρέμονται
κάτω από τα πέταλά του
και στου Ζέφυρου το παιχνίδισμα
σαν να κουδουνίζει κάπου κάπου.

Φύσα, φύσα το Χρυσαλιφούρφουρο,
που κρατάς την Άνοιξη στο χέρι
Κι αχ! Αν γίνει σκόνη και χρυσόσκονη,
κάποιον αγαπάς και δεν το ξέρει.

ΜΕΛΙΣΣΟΥΛΑ ΣΚΕΠΤΙΚΗ

Μελισσούλα σκεπτική

Ίσως πιο καλά αισθανθείς

Αν με φίλες σου βρεθείς

Μα και μέσα σου αν σκύψεις

Και με «σένα» αν μιλήσεις

Πάντα θα βρεις απαντήσεις

Οι πολλές οι δυσκολίες

Να το μάθεις έχει αξία

Ζούνε μες στη φαντασία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.